Wijzig je profielWijzig je persoonlijke instellingenRegistreer hier!Actieve onderwerpenVeelgestelde vragenZoekenInloggenTerug naar de forum-index

  

 Index / Algemeen / 'Consumenten hebben geld en .......
Okami

   

*****
Het FD van 04-08-2020.......ter info voor wie het interesseert.........

Consumenten hebben geld en willen hun frustratie afkopen met luxehorloges’

Jarenlang kende de horlogewereld louter groei. Voor het eerst sinds 2008 is nu de verkoop in elkaar gezakt. De vakbeurzen gaan niet door en nieuwe collecties zijn uitgesteld. Toch zien kenners de toekomst positief. 'Er is nog veel potentie.’

Makers van luxehorloges zagen de omzet fors dalen. Richemont (Cartier, Panerai, IWC) leverde in met -47%.

In het kort
Luxehorlogemakers hebben hun verkopen zien instorten door de coronacrisis.De daling dwingt tot vernieuwing, zoals het investeren in onlineboetieks.De sector heeft zijn hoop nu gevestigd op China.
Als Jérôme Lambert, ceo van het Zwitserse Richemont (Cartier, Panerai, IWC) de mogelijkheid had om een tijdmachine te maken, dan was hij vast afgereisd naar 2019, het topjaar voor de luxemarkt. Weg van 2020, het jaar waarin de coronacrisis een abrupt einde maakte aan de vette jaren.

Het conglomeraat zag in het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar de omzet in één klap met 47% kelderen. Bij Swatch Group (Omega, Longines, Breguet) liepen de verkopen in de eerste zes maanden met 43% terug en het grootste luxeconglomeraat ter wereld, LVMH, zag zijn horlogedivisie (TAG Heuer, Zenith, Hublot) in het eerste halfjaar 39% inleveren.

Verder zette de coronacrisis een streep door de jaarlijkse Zwitserse horlogebeurzen, traditiegetrouw de momenten waarop merken hun collecties presenteren aan retailers en pers. Veel nieuwe modellen worden dit jaar niet meer uitgebracht en zijn doorgeschoven naar 2021.

De eerste gevolgen zijn merkbaar. Swatch Group biedt werkgelegenheid aan 36.000 mensen en schrapt 2400 banen, nadat het voor het eerst in zijn bestaan verlies leed (€295 mln). ‘Dit is de eerste grote terugval sinds de financiële crisis in 2008’, zegt ING-analist Cor Blankestijn. Volgens adviesbureau Bain & Company duurt het twee tot drie jaar voor de branche is hersteld.

Georges Kern, ceo van horlogemaker Breitling........
‘We groeiden goed. En toen kwam corona. Het was alsof ik in een rode Ferrari met 200 km per uur tegen een muur aanreed’

De onverwachte klap maakte emoties los. Georges Kern, ceo en aandeelhouder van horlogemaker Breitling, onderdeel van CVC Capital Partners: ‘We groeiden goed. En toen kwam corona. Het was alsof ik in een rode Ferrari met 200 km per uur tegen een muur aanreed.’ Van de 1540 winkels wereldwijd moest nagenoeg alles tijdelijk dicht. ‘De productie werd stilgelegd, het hele bedrijf lag plat. Er was geen business.’

Inmiddels komen productiefaciliteiten weer op gang. Bij Hublot bedraagt de productie tot eind augustus de helft van normaal. De verkoop was de afgelopen maanden onvoorspelbaar – na een daling steeg de verkoop van Hublot in juli in Duitsland opeens naar het niveau van vorig jaar.

Bij de Nederlandse juweliersketen Schaap en Citroen zien ze ook een grillig verloop. De schade wordt volgens ceo Mark van Nieuwkerk ingelopen, omdat klanten deze zomer hun uitgestelde aankopen doen. ‘Wij merken dat onze klanten thuisblijven in plaats van af te reizen naar het buitenland.’ Hoeveel het bedrijf met zestien winkels aan inkomsten misloopt, wil Van Nieuwkerk niet kwijt.

Eindelijk online
De coronacrisis dwingt de horlogemarkt om zich minder traditioneel op te stellen. Veel merken hadden tot voor kort nog geen onlinewinkel. ING-analist Cor Blankestijn vindt dat ze daar laat mee zijn. ‘Vorig jaar hadden ze tijdens de onrusten in Hongkong meer kunnen verkopen als hun e-commerce beter op orde was geweest.’ Volgens de federatie van de Zwitserse horloge-industrie (FHS) zijn China en Hongkong goed voor 21% van de export van de Zwitserse uurwerken.

Onlangs zei Bernard Arnault, topman van LVMH, dat hij in de webshops van zijn merken wil investeren. Hublot is een goed voorbeeld. Het merk lanceerde dit voorjaar zijn webwinkel en bood enkele modellen na verschijning eerst alleen online aan.

€2500 is de psychologische grens voor wat consumenten online kopen, volgens Schaap en Citroen-ceo Mark van Nieuwkerk

Toch moet online niet als wondermiddel gezien worden. Van Nieuwkerk merkt dat €2500 voor consumenten de psychologische grens is voor wat ze online kopen. ‘In veel gevallen willen mensen een horloge eerst om hun pols zien en komen ze toch langs in de winkel.’ Daarbij willen ze persoonlijke aandacht en een vip-ervaring. Op het web ontbreekt dat.

Online bleek merken in de afgelopen periode te helpen om niet vergeten te worden, zo ervaart Breitling-ceo Georges Kern: ‘Tijdens de lockdown waren we heel actief op sociale media en presenteerden we online de nieuwe collectie, die trok 2,5 miljoen kijkers.’

Kern redeneert: mensen zitten thuis en hebben de tijd om zich te oriënteren. ‘De andere merken bleven stil. Nu plukken wij de vruchten. Onze verkoop gaat goed.’ Hoe goed dat is, blijft gissen: cijfers geeft hij niet. ‘Mensen kopen. Ze zijn gefrustreerd, omdat ze niet op reis gaan, maar thuisblijven. Dat gevoel compenseren ze door mooie producten te kopen.’

China belangrijk
Hoewel in Europa het aantal besmettingen toeneemt, wat de onzekerheid vergroot, lijkt het in China de goede kant op te gaan. Dat kan positief uitpakken voor de horlogebranche denkt Blankestijn: ‘Deze sector kan niet zonder Hongkong en China. De landen zijn goed voor 40% van de totale markt.’

Kern rekent voor: ‘De wereld bestaat uit 7,7 miljard mensen. In de hoge prijscategorie worden per jaar 5 tot 6 miljoen horloges verkocht. Er zijn 200 miljoen Chinezen die zich horloges in deze prijsklasse kunnen veroorloven. Daarnaast heb je landen als India en Indonesië waar veel kapitaalkrachtige en geïnteresseerde kopers zijn. Er is nog veel potentie.’

‘Aziaten geven eerder hun geld uit aan status, dus luxeproducten, dan aan eten. Als een tweede coronagolf uitblijft, wordt er weer gekocht als vanouds’
Cor Blankestijn, ING-analist
Aziaten zijn statusgevoeliger, vult Blankestijn aan. ‘Ze geven eerder hun geld uit aan status, dus luxeproducten, dan aan eten. De binnenlandse consumptie in China komt langzaam weer op stoom. Als een tweede coronagolf uitblijft, wordt er weer gekocht als vanouds.’

Daar tegenover staat dat de Chinezen en Amerikanen nu niet met vakantie mogen in Europa, waardoor taxfreeshopping op de Europese luchthavens grotendeels stilligt. Dat merkt Benno Leeser, eigenaar en president-directeur van Gassan Diamonds.

Naast winkels in Amsterdam heeft hij meerdere filialen op Schiphol en Changi Airport (Singapore) met juwelen, horloges en schrijfwaren. ‘De omzet op Schiphol bedroeg eind maart en begin april 97% minder dan normaal, in juni was dat 82% lager. Het trekt nu iets aan.’

De vraag rest of alle merken deze crisis doorstaan. Blankestijn ziet de luxehorlogemakers niet snel omvallen mits ze met hun tijd meegaan. Als voorbeeld haalt hij TAG Heuer aan, dat als een van de eerste een smartwatch lanceerde die er chic uitziet. Dat is nodig: traditionele merken hebben veel marktaandeel aan smartwatches verloren.

‘De horlogebranche blijft overeind’, zegt ook Georges Kern stellig. ‘Maar wel met minder merken die succesvol zijn. The winner takes it all. En ja, daar zitten wij bij.’ Het slechtste wat de merken nu volgens Blankestijn kunnen doen is stoppen met marketing. ‘Dan raak je in de vergetelheid. Het is zaak om in beeld te blijven, zodat je in deze roerige tijden in het geheugen gegrift staat.’


[bericht gewijzigd door Okami op dinsdag 04 augustus 2020 21:13]

_____



  







RolexForum.nl website publications are not affiliated with or endorsed by ROLEX SA or ROLEX USA

© Copyright 2006-2024 RolexForum  hosted by Cyberserver